torsdag 28 augusti 2008

Åååh tjejer (?)

Jag vet att jag är sent ute men min syster fäste min uppmärksamhet på Jessica Zandéns och Cecilia Gyllenhammars inlägg på Newsmill (med uppföljande svarsinlägg här) och det är helt enkelt för ljuvligt sinnesrubbat för att inte kommentera.
Läs själva och förundras (om ni inte redan gjort det). Det är en ganska svårchiffrerad text men duon verkar framföra en hel del milt sagt kontroversiella åsikter.
Jag orkar inte ens gå in på vanvettet i deras idéer - det har säkert någon av de 500 som lämnat kommentarer gjort bättre. Däremot väcks mitt yrkesmässiga intresse av textens uppbyggnad. Den är oerhört ostrukturerad med uppluckrade associationer och märkliga metaforer på ett sätt som man bara brukar stöta på hos akut psykotiska personer. Då ingen av skribenterna vad jag vet tidigare visat tecken på allvarlig sinnessjukdom, kan jag inte låta bli att undra om texten tillkom under inverkan av någon centralstimulerande drog.

(Jo förresten, en sak måste jag få kommentera. "Kanske har vi helt missat det som halva Europa och hela Sydamerika insett: att långa äktenskap kräver älskare och älskarinnor. --- Ge oss latinsk frihet".
Eller så kräver långa latinska äktenskap en lagstiftning som försvårar skilsmässa och som gör kvinnan ekonomiskt beroende av mannen...)

Inga kommentarer: