tisdag 9 september 2008

Trafikpolisen

Mikael Söderlund ska ju som bekant avgå som stadsbyggnads- och trafikborgarråd. Vi tackar för abdikationen från åtminstone den senare posten och håller alla fingrar och tår för att efterträdaren ska ha en lite mer sympatisk inställning. Söderlund har aktivt arbetat för att det ska bli så enkelt och smidigt som möjligt att köra bil inne i stan. Detta betyder t.ex. att man tagit bort vägbulor och "flaskhalsar". Jag är själv bilägare men jag säger precis tvärtom: Det ska vara besvärligt och dyrt att köra i innerstan! Utanför oss går en stor fin gata med hastighetsbegränsning på 30/50. Snitthastigheten - helt intuitivt uppmätt - ligger nånstans kring 62 med toppar på uppåt 90. Sa jag att gatan går förbi en skola och att det finns flera obevakade övergångsställen? Varför sätts trafikkameror upp på E4:an och inte på Sveavägen? Varför ser man aldrig hastighetskontroller på Engelbrektsgatan utan bara på välhållna motorvägar med skilda körbanor? Jag har inte tillgång till någon aktuell statistik, men olycksrisken måste vara betydligt större med en person som kör 65 på en stadsgata än 135 på motorväg.
Omprioritera hastighetskontrollerna och bötfäll stenhårt i miljöer där fotgängare, cyklister, flyttlass, barn och gamla rör sig! Det finns väl utbyggd kollektivtrafik, så det finns inget behov av all denna persontrafik. Om man rensar lite på gatorna skulle det även kompensera utryckningsfordon för ev hastighetsbegränsande ombyggnader.

Inga kommentarer: