torsdag 5 juni 2008

Lite genustjat igen

Nabila Abdul Fattah skriver i sin spalt i dagens Metro om hur hon upplever att många män inte tål kvinnor som är ett "hot", d.v.s. för smarta eller högljudda och gärna vill tona ner dem lite. Jag tror att jag ärligt kan säga att jag inte råkat ut för något sådant sedan gymnasiet (åtminstone av någon där jag brytt mig tillräckligt mycket för att komma ihåg det) och jag betraktas nog allmänt som rätt angelägen att ta plats. Min man (bless him) hävdar t.o.m. envist att han blev förälskad i mig för att jag är snabbtänkt och har bestämda åsikter.
Jag kanske bara umgås med män som är tillräckligt insiktsfulla för att inte uppleva sin manlighet (vad det nu är) som något som kan "hotas"?
Däremot märker man ju ett par triljoner gånger per dag att mäns åsikter får större tyngd i de flesta sammanhang. Det finns en reklam på TV som får mig att tugga fradga; två tjejer som beklagar sig över att deras kläder tappar färg och sedan andäktigt lyssnar på en kille som lägger ut texten om ett nytt mirakulöst tvättmedel - som de sedan lydigt använder. Det är ganska imponerande att lyckas klämma in så mycket dumheter på bara 25 sekunder...

Inga kommentarer: