torsdag 19 juni 2008

Tragiskt och frustrerande

Jag var jour häromnatten och träffade vid tretiden en 60-årig kvinna som kommit in till medicinakuten efter att under ett dygn successivt ha tagit ett stort antal tabletter. Hennes dotter hade till slut märkt att hon var i princip medvetslös och kört in henne till akuten. Kvinnan berättade för mig att hon vill dö och att det fanns risk för att hon skulle ta ännu fler tabletter. Ändå möttes jag av uppriktig förvåning när jag sade att jag ville lägga in henne. Ibland undrar men ju verkligen vad folk tror om en. "Ja men då så. Ska jag skriva recept på lite fler tabletter eftersom de gamla är slut?"
Som om man skulle släppa hem en patient som haft en stor hjärtinfarkt, fast man vet hur stor risken är för dödsfall inom de närmaste dagarna.

Inga kommentarer: