onsdag 25 juni 2008

Stavningspatrullen

Zink Grill verkar vara en jättetrevlig restaurang och jag hoppas på att få gå dit ikväll. Däremot har personerna ansvariga för menyn - som många i branschen - ingen överdriven känsla för rättstavning. Ur menyn kan man t.ex. läsa sig till att man serverar "cheeseckace", "belgisk (!) swartsvald", "degistive", "cajunndressing", "char-col grilled food" och "chorizio". Jag kan förstå att en restauratör inte nödvändigvis tycker att grammatisk svenska är så viktig att man behöver bry sig om satsbyggnader som "päron i vanilj och citron&glass", men nog borde man kunna stava till sina råvaror?
Ett enkelt rättstavningsprogram på datorn kan man komma långt med..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hemsidan ger tyvärr intrycket av att restaurangen är en riktigt tafflig historia, vilket - vad jag förstått av recensionerna - den inte alls är (jag är så oinsatt i krogsvängen att jag typ tror att Ramboden fortfarande finns). Och créme brylér, det måste väl vara brylkräm?

J sa...

Oj, det missade jag. Den var ju nästan bäst.