onsdag 22 april 2009

Kroppskännedom, någon?

Så många frågor.

3 kommentarer:

JL sa...

Skrämmande att du som psykiatriker kan visa prov på ett sådant förakt för dina medmänniskor och en sådan bristande empatisk förmåga. Du kanske borde fundera på att byta jobb? En kommentar i stil med den du skrev hade jag endast förväntat mig av obetänksamma och obildade individer. Som psykiatriker har du ju ändå en medicins utbildning i grunden. Alla graviditeter är olika och det kan vara en stor skillnad mellan olika individer och deras upplevelser. Det finns personer som varken ökar nämvärt i vikt eller förlorar sin menstruation. En person som aldrig varit gravid tidigare kanske inte heller vet hur det ska kännas. Dessutom kan graviditetsymptomen en person känner av vara väldigt individuella som sagt. Tjejen i artikeln hade trotts allt gjort grav.test som visat negativt och sedan fortsatt äta sitt preventivmedel. Hur skulle hon då kunna märka av utebliven menstruation tex? Själv har jag tidvis känt av olika symptom förknippade med graviditet såsom trötthet, värkande bröst, illamående etc utan att vara gravid. Du kanske borde tänka efter lite före innan du kläcker ur dig saker. Med din position kanske det inte är så begåvat att spy ur sig dylik oigenomtänkt dynga?

J sa...

Hej,
Jag fattar att min kommentar kunde uppfattas som betydligt elakare än vad som var avsikten. Det var egentligen en uppföljning på något som jag tidigare skrivit om (och ofta funderar på) - vad är det som driver personer att helt offentligt gå ut med saker som egentligen är väldigt privat? (Ett annat mer tragiskt men aktuellt exempel är anhöriga som lämnar ut fotografier till media av en person som begått självmord) Ett beteende som jag - helt utan vetenskapligt underlag - uppfattar har blivit vanligare senaste åren. Ingen orginell fundering i sig, många har påpekat detta betydligt mer välformulerat än jag.
Du har helt rätt i att man kan få alla möjliga och omöjliga symptom som gravid och ibland väldigt få. Men nog håller du med om att en sådan här artikel faktiskt väcker väldigt många frågor; visst blir man nyfiken?

whatthefuckdotcom sa...

Varför skulle hon INTE göra det?