torsdag 17 juli 2008

Läsfrossa

Fastnade framför bibliotekets 1-veckashylla och kom hem med tre böcker i nypan. En aning stressande, men man är ju tävlingsmänniska...
"Fjärilen i min hjärna" av Anders Paulrud klämde jag på tunnelbanan samma dag. En lågmäld och allvarlig bok som är värd en mer eftertänksam läsning. I mitt hetsiga tempo missade jag säkert många nyanser och kom upp till ytan lite vagt besviken.
"Att tro på Mister Pip" har jag kommit halvvägs igenom. Hittills är den medryckande och svår att lägga ifrån sig. Boken utspelas sig på en tropisk ö som belägras av oidentifierade rebeller och regeringsstyrkor men fram träder en apell om läsandets nödvändighet - livsnödvändighet, t.o.m. Ett tacksamt budskap för en bokbulimiker.
John Ajvide Lindqvists "Människohamn" tänkte jag försöka plöja under helgens skärgårdsvistelse. Kanske inte helt genomtänkt, med tanke på att det visst är en rysare i skärgårdsmiljö...

Inga kommentarer: