onsdag 2 juli 2008

Rädda barnen #3

I SvD:s artikelserie om barnfetma varnade en barnläkare för att lägga alltför mycket ansvar på individen, d.v.s. föräldrarna. Jag suckade först över att man så gärna omyndigförklarar individer när det gäller hälsofrågor; vem ska ha ansvar för barnens hälsa om inte föräldrarna? Fick dock modifiera mig en aning när jag läste en intervju med en kvinna vars son var överviktig. Det mest förvånande hon lärt sig på den kurs familjen gått på var att det var mycket kalorier och socker i läsk.

En av artiklarna avslutades med att barn fick berätta vad de ätit till frukost. Gissar att föräldrarna till flickan som berättade att hon fått en smörgås med nutella och druckit Oboy, inte är helt nöjda med uppmärksamheten...

4 kommentarer:

Anonym sa...

"–Patrik vill helst bara äta vissa saker, köttbullar och makaroner eller pizza. Han är också väldigt förtjust i kaffebröd, framför allt prinsesstårta. Nu blir det mer grönsaker och frukt istället till mellanmål, säger hon." Ja om man anser prinsesstårta falla i kategorin mellanmål förstår jag att kilona smyger på. Fast om hon själv kämpat med övervikt undrar jag hur hon kan ha missat att det är socker i läsk och bättre med frukt än kakor. Om föräldrar inte reagerar själva när en sexåring har så stor mage att det är svårt att hitta kläder får vi väl vara tacksamma för att BVC finns....

salem42 sa...

Jag förstår faktiskt varför folk uppfattar oss som helt korkade “du är vad du äter”- föräldrar. Efter att läst artikeln om oss inser jag att journalisten hade sin mening klar när hon kom hem till oss den varma försommardagen. För det är inte bara våra ord som står i den där artikeln och det vi sa har tagits ut sitt sammanhang så att det ska passa den gängse bilden som gemene man har av oss överviktiga med överviktiga barn.
Det är sant att vår son tycker om prinsesstårta och pizza, vilka barn gör inte det? Men det är INTE sant att han har fått äta det till mellanmål! Jag och min man har tre äldre barn och ingen av dessa har någonsin lidit av varken övervikt eller fetma och dessa barn har vi uppfostrat på precis samma sätt som med Patrik. Godis bara på fredagar, bullar och sådant bara vid speciella tillfällen. Jag kan till och med säga att Patrik är den av mina barn som har ätit minst, men det han har ätit har han lagt på sig och vi har varit tvungna att bli ännu mer restriktiva. Handen på hjärtat alla fördömande människor, får inte era barn äta hamburgare och pizza ibland och godis mitt i veckan?
Det där om om socker i läsk vill jag knappt kommentera men naturligtvis har vi alltid varit fullt medvetna om sockerhalten i läsk och saft, det hade vi själva dragit ned på ett bra tag innan kursen! Men visst fick vi tankeställare av kursen, tankeställare som kanske fler föräldrar än vi behöver fastän deras barn inte är överviktiga!

J sa...

Tråkigt att ni blivit felciterade; jag gissar att sådant är rätt vanligt. Som du säger - journalister är ofta ute efter att driva en story och det finns förstås risk att de vinklar uttalanden därefter. De flesta idag skulle säkert behöva mer upplysning om sådana här frågor - och det var ju också min poäng; att man kanske inte kan överlåta alla aspekter av barns hälsa på de enskilda föräldrarna, utan att samhället också har ett ansvar. Jag brukar annars förfäkta individens eget ansvar (och potential att ta det), så det här var en tankeställare även för mig.

Anonym sa...

Hej Salem 42!
Om du blivit så felciterad - vilket jag tyvärr inte tvivlar på - kan jag bara försäkra dig att mitt raljanta inlägg inte alls handlar om dig och din familj. Det du beskriver i ditt inlägg här är en hållning till mat resp godis som jag tycker låter helt sund och normal. Självklart får mina barn sötsaker, och visst händer det att det även blir mitt i veckan. Och visst är det inte ovanligt att vissa barn lägger på sig kilon trots att de inte äter mer onyttigheter än andra barn. Så återigen, varken artikeln eller våra inlägg handlar ju egentligen om dig och din familj, eftersom det du påståtts sagt inte alls stämmer.
Detta sagt så är det ett ökande problem med övervikt bland barn, och tyvärr är det inte ovanligt att denna övervikt åtminstone delvis orsakas av att föräldrarna själva inte har kunskap att ge barnen nyttig mat, eller ork att stå emot tjatande barn som bara vill äta fet/söt mat. Om du läser de påstådda citaten i artikeln så kan du kanske hålla med om att man - om man alltså bara läser dessa citat- kan tycka att det låter mer än lovligt naivt att t ex förvånas övar att ett barn får problem med vikten om kaffebröd och tårta anses som "mellis". Det vi skrev om var alltså ett samhällsfenomen som du felaktigt fick klä skott för p g a en felvinklad artikel. Jag ber om ursäkt, och har lärt mig två saker: 1)att tänka på att det alltid är riktiga människor med känslor som beskrivs i artiklar som detta, och 2) att se upp med att vara med i tidningen om jag inte själv styr över resultatet.