söndag 25 maj 2008

Efterlysning

DN:s annonser under rubriken Efterlysning är en ständig källa till glädje och förundran. Jag kan ligga vaken på nätterna och grubbla över anrop som: "Stor, stark man. Mörk t-shirt, mörka skor. Inte ätandes ett äpple. C-badet 2005. Ange signalement för oss båda." Jag associerar till erotiska eskapader på Centralbadet, men varför inte äta ett äpple? Och varför vänta tre år med att höra av sig?
Eller den här, ganska obehagliga: "T-banan mot Högdalen 20.5 på morgonen. Du blond kvinna gick av Gullmarspl. ca 8.30. Vi log mot varandra. Jag hade glasögon och beige jacka."
Fast min personliga favorit är en som uppenbarligen tummat sin sagobok lite väl mycket: "Du ska komma till mig, varken ensam eller i sällskap. Du ska varken vara hungrig eller ha ätit, du ska varken vara naken eller påklädd. Lyckas du lösa denna gåta och är 18-22 år, svara". Eh, nej tack.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, jag klarar bara "varken påklädd eller naken (eftersom fiskenät som alla vet varken gör en klädd eller oklädd). Men om jag hör röster i huvudet kanske det kan räknas som varken ensam eller i sällskap, och att vara varken mätt eller hungrig löser man väl i och för sig ganska lätt med en snickers. Men vad båtar det att jag löst gåten, jag är ju inte 18-22 år. Katten också.

J sa...

Oooh, det där med röster borde ju jag ha kommit på, kan man tycka. Annars kanske löss kan räknas som varken ensam eller i sällskap?