tisdag 13 maj 2008

Skatteverket, var god dröj

Jag har alltid betraktat mig som antitesen till en entreprenör. På sista tiden har jag dock insett fördelarna med att ha ett eget företag och kontaktade därför för ett par veckor sedan Skatteverket med en ödmjuk - och oerhört detaljerad - önskan om att erhålla F-skattsedel. Jag väntade otåligt på bekräftelse, eftersom jag nu plötsligt brinner av lust att kasta mig ut i olika projekt. Idag fick jag ett brev där Skatteverket mycket riktigt konstaterade att jag ansökt om FA-skatt och uppgivit som verksamhet "läkare inom psykiatrisk vård". Detta följdes av en begäran av kompletterande information som inleddes som följer. "Beskriv utförligt hur de två olika verksamhetsgrenarna ska bedrivas och vilka arbetsuppgifter som ska utföras? Som exempelvis vilka uppdragsgivare du planerat?---Har företaget någon hemsida, uppge isåfall Internetadress."

1) Jag vet att jag är en Messerschmitt, men känns det inte lite konstigt att få ett officiellt brev med så frisinnad interpunktion och grammatik?

1) Vilka "två olika verksamhetsgrenar" syftar människan på? Jag kommer att ligga vaken om nätterna och försöka räkna ut vad det betyder.

3) Alla de övriga begärda uppgifterna fanns i min första ansökan. (Även om jag fortfarande inte kan förstå varför Skatteverket behöver veta vilka uppdragsgivare jag planerar. Det lär väl märkas vilka som betalar mig och det är väl det enda relevanta?)

Men jag har givetvis pliktskyldigt brett ut mig över ett A4 med samma uppgifter som jag tidigare lämnat (men nu lite mer mångordigt uttryckta) och får vackert masa mig iväg och köpa frimärke och kuvert (finns det någon som har sådant hemma längre?), lägga eländet på lådan och hoppas på det bästa. Sammantaget onödig tid och kostnad för Skatteverket och moi, samt en hel del frustration från min sida.
Jag förstår att erfarna egenföretagare himlar med ögonen över att jag tycker att det här var något att klaga över, men jag är som sagt rookie..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som den Messerschmitt JAG är ber jag att få gratulera till den nyskapande numteringen av punkterna...

Anonym sa...

Och du kan bespara dig att kommentera mitt stavfel, jag är inte ordblind, har bara dålig finmotorik.