söndag 18 maj 2008

I skuggan av Skugge

Linda Skugge är föremål för dagens söndagsintervju i DN. Några små axplock ur artikeln:
1)"..jag blir lite provocerad av folk som säger att de behöver en vecka ledigt, jag har aldrig tagit en vecka ledigt i hela mitt liv. Och det är därför jag har så svårt att förstå utbrändhet. Jag tror de hittar på! Jag blir galen! Tänk dig själv, hur jag har kunnat jobba och ha tre barn samtidigt … de hittar ju på, det är bara bullshit."
Med samma resonemang skulle man kunna hävda att personer med diabetes måste hitta på sina besvär eftersom man själv kan äta hur mycket socker som helst utan att bli sjuk. (Värt att notera är också att Skugge - trots att hon påstår sig kunna klara hur mycket som helst - anger magsårsmedicin som favoritpreparat från Apoteket.)
2)"Varför skaffade du barn?
- Det har jag alltid velat och jag borde ha gjort det mycket tidigare. Jag visste att det skulle vara väldigt underbart och det är det. Det finns ingen som inte tycker det."

Och det har Skugge hämtat ur vilken vetenskaplig studie? Hon kanske ska läsa Corinne Maiers bok?
3)"Om tio år är min dotter arton. Jag skulle aldrig uppmuntra henne att ta det jobb som jag har. Jag skulle råda henne att skaffa en riktig utbildning och sen skaffa ett jobb där man inte är i allas blickfång. Jag rekommenderar ingen mitt jobb.
Hur är det att vara i allas blickfång?
- Men jag tycker inte att jag är det."

Har Skugge drabbats av akut närminnesstörning så att hon inte minns vad hon sade fem sekunder tidigare? Det är isåfall ofta ett av de första tecknen på annalkande utmattningsdepression...

Inga kommentarer: